Honda Türkiye Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, Türkiye otomotiv pazarının 2024 sonunda 1,1 milyonluk satış adediyle kapanmasını beklediklerini açıkladı. Üretim yatırımlarının doğuya kayması ve yerel üretimin artmasıyla Türkiye'nin küresel üretim merkezi olma potansiyelinin sürdüğünü vurgulayan Kılıçer, Honda'nın da bu dinamik pazardan aldığı payı artırarak yılı yüzde 30'a yakın büyümeyle kapatmayı planladığını söyledi. Geçen yıla kıyasla pazarın düşüş gösterebileceği öngörüsüne rağmen, mevcut verilerin satış adetlerinin korunmasını gösterdiğini ve bu beklentiye 1,1 milyonluk satış hedefi ile ulaşmayı amaçladıklarını belirtti. Yüksek faiz oranları ve krediye erişim zorluklarına rağmen, GSR regülasyonları kapsamında yapılan agresif kampanyaların satışlara olumlu yansıdığına dikkat çekti. SUV segmentinin güçlü performansına değinen Kılıçer, adet bazında yüzde 12'lik bir artış ve yüzde 56,2 pazar payıyla öne çıktığını vurguladı. Honda'nın da farklı segmentlerdeki hibrit SUV modellerine odaklanan iletişim stratejisiyle bu trende katkıda bulunduğunu ve makyajlı HR-V modelini hibrit SUV ailesine eklediğini ekledi.
Hibrit ve Elektrikli Araçlarda Büyüme
Kılıçer, elektrikli otomobil satışlarının 2023'e göre yüzde 50, hibrit araç satışlarının ise yüzde 55 civarında arttığını belirtti. Honda'nın elektrikli araçlara geçiş sürecinde hibrit araçları akıllı bir çözüm olarak sunduğunu ve bu stratejinin önemine vurgu yaptı. Yerli elektrikli otomobil markası Togg'un pazardaki varlığının, elektrikli araç altyapı çalışmaları ve şarj istasyonları yatırımlarına olumlu etkisine dikkat çekti. Birçok markanın yeni hibrit ve elektrikli modelleri Türkiye pazarına sunmasının rekabeti artırdığını belirterek, Honda'nın da hibrit ve elektrikli araçları yakından takip ettiğini ve büyüyen hibrit ürün gamıyla müşteri ihtiyaçlarına odaklandığını ifade etti. Orta ve uzun vadeli planlamalarla, Honda kullanıcılarına en uygun elektrikli modelleri sunmayı amaçladıklarını ve Türkiye'nin altyapı gelişimine paralel olarak planlarını şekillendirdiklerini sözlerine ekledi.
Küresel Otomotiv Sektöründeki Değişimler
Kılıçer, 2024 yılının küresel otomotiv sektörü için elektrikli araçların sorgulanması ve ekonomik dalgalanmaların etkileriyle şekillendiğini belirtti. Çin, ABD ve kısmen Avrupa'da elektrikli araç talebinin artmasına rağmen, Avrupa'da Çinli üreticilerin artan etkisiyle ulusal markaların rekabet stratejilerini yeniden değerlendirmek zorunda kaldığını söyledi. Ekonomik zorluklar ve yüksek faiz oranlarının batı pazarlarındaki tüketici talebini baskıladığını ve bazı Avrupa fabrikalarının kapanmasıyla üretimin Doğu Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika'ya kaydığını açıkladı. Bu durumun üretim maliyetlerini azaltmayı amaçladığını ancak salgın döneminde başlayan lojistik ve tedarik zincirindeki sorunları da beraberinde getirdiğini ifade etti. Sektörde önemli dönüşümlerin yaşandığını, zorlukların yanı sıra hibrit ve elektrikli araçlarla yeni mobilite çözümlerinde büyük fırsatlar doğduğunu vurguladı.
Türkiye Otomotiv Pazarı: Zorluklar ve Dönüşümler
Yüksek kredi faiz oranları, krediye erişimdeki sınırlamalar ve ekonomik daralmanın Türkiye'deki tüketici davranışlarını etkilediğini belirten Kılıçer, pazarın hibrit ve SUV segmentlerindeki büyümesine dikkat çekti. Elektrikli araçların pazar payının artması ve yerli üretim modellerin dönüşüme katkısının önemini vurguladı. Ticari araç segmentinde daralma yaşanmasına rağmen, iç pazarda GSR kapsamındaki kampanyaların satışları desteklediğini ifade etti. Türkiye'nin üretim yatırımlarının doğuya kayması ve yerel üretimin artmasıyla küresel üretim merkezi olma potansiyelini koruduğunu belirtti. Türkiye otomotiv pazarının kendi ekonomik koşullarının etkisiyle zor ancak dönüşümlerle dolu bir yılı geride bıraktığını ekledi. Honda'nın 2025'te yenilikçi ve çevre dostu çözümlerle müşteri beklentilerini karşılamaya odaklanacağını, makyajlı Civic Sedan modelini Türkiye pazarına sunmayı planladığını ve hibrit araçların akıllı bir çözüm olduğuna dair farkındalığı artırmayı hedeflediğini açıkladı. Küresel elektrikli araç vizyonu doğrultusunda 2030'a kadar 7 yeni elektrikli model sunma hedefini de hatırlatarak, Türkiye'deki pazar ihtiyaçlarına uygun olarak hibrit modellerle çözüm sunmaya devam edeceklerini, dijital dönüşüm projeleriyle müşteri deneyimini iyileştirmeyi hedeflediklerini belirtti.